«Μπροστά στον ήλιο... που θα δύει πίσω από την κορυφή ενός λόφου, γεμάτος ευλαβική λατρεία... κοιτάζοντας πέρα την αστραφτερή θάλασσα, κάτω από ενα ψηλό ευγενικό πεύκο... να σκοτωθώ μονάχος».
...........
...Πέρα από τα ξερά ρείκια, πέρα από το ψηλό χορτάρι, πέρα από τα χαμηλά κλαδιά απλωνόταν η νυχτερινή θάλασσα. Αν και δεν είχε φεγγάρι, η θάλασσα αντικαθρέφτιζε το αχνό φως του ουρανού και τα νερά λαμπύριζαν μαύρα.
............
«Έχει πολλή ώρα ακόμα ώσπου να βγει ο ήλιος», μονολόγησε ο Ισάο, «και δεν μπορώ να περιμένω. Δεν υπάρχει λαμπερός δίσκος που ν’ ανατέλλει. Δεν υπάρχει κάποιο αρχοντικό πεύκο να με σκεπάσει με τον ίσκιο του. Ούτε θάλασσα ν’ αστράφτει».
...........
...Αμέσως μετά, με μια δυνατή κίνηση έμπηξε το μαχαίρι στο στομάχι του. Ακριβώς τη στιγμή που η λεπίδα έσκιζε τη σάρκα του, ο λαμπερός δίσκος του ήλιου τινάχτηκε ψηλά κι έγινε συντρίμμια πίσω από τα βλέφαρά του.»
Το πρωϊ της 25ης Νοεμβρίου 1970 ο συγγραφέας Γιούκιο Μισίμα με την βοήθεια τεσσάρων συντρόφων του από την Εταιρία της Ασπίδας εισέβαλε στο Αρχηγείο του Στρατού, στην καρδιά του Τόκυο. Κρατώντας όμηρο έναν σημαντικό στρατηγό, εκφώνησε επαναστατικό λόγο στους συγκεντρωμένους στρατιώτες των Δυνάμεων Αυτοάμυνας ενάντια στο εκφυλισμένο, μεταπολεμικό Σύνταγμα της Ιαπωνίας και αμέσως μετά αυτοκτόνησε με τον τελετουργικό τρόπο σεπούκου των Σαμουράι. Το προηγούμενο βράδυ είχε υπογράψει το τελευταίο μέρος της μεγάλης, συγγραφικής τετραλογίας του.
Έφτασε έτσι ηθελημένα και ταιριαστά, νέος ακόμη και δυνατός, στο τέλος του διττού Δρόμου του Λόγιου και του Πολεμιστή.
«Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά της ιαπωνικής ιστορίας: το χρυσάνθεμο και το ξίφος. Μετά τον πόλεμο η ισορροπία ανάμεσα στα δύο χάθηκε. Το ξίφος περιφρονείται από το 1945. Το ιδανικό μου είναι να αποκαταστήσω την ισορροπία. Να αναβιώσω την παράδοση των Σαμουράι, μέσα από τη λογοτεχνία μου και τη δράση μου. »
Ο Μισίμα όπως και ο λογοτεχνικός του ήρωας Ισάο, θα παρέδιδε ο ίδιος το μήνυμα της γης στον ουρανό με μιά αποφασιστική πράξη αγνότητας. Σύμφωνα με τα λόγια του, θα μεταμορφωνόταν σε αγγελιοφόρο δράκοντα, θεϊκό ανεμοστρόβιλο, να βυθιστεί μέσα στον ήλιο...
Ο Ήλιος και το Ατσάλι απέτρεψαν την καταδίκη της φθοράς. Τα πέντε σημάδια της παρακμής ενός αγγέλου πριν τον θάνατο, δεν πρόλαβαν να τον σφραγίσουν.
Ο τελευταίος Σαμουράι πλέει αιώνια πιά στη σεληνιακή Θάλασσα της Γονιμότητας πάνω ακόμη κι από τους Θεούς Ανέμους, που προστατεύουν τα ιαπωνικά νησιά.
Κι εγώ γράφω γι’ αυτόν μέσα στην ασφάλεια του δωματίου μελέτης στο σπίτι μου, μακρυά από κάθε κρίση ζωής και θανάτου, δίχως να έχω γνωρίσει την υπέρτατη αγάπη ούτε και τη χαρά του πολεμιστή. Παράταιρο μνημόσυνο γιά να ξορκίσω τη ντροπή μου...
Η εισαγωγή: Αποσπάσματα από το βιβλίο του Γιούκιο Μισίμα, ΑΦΗΝΙΑΣΜΕΝΑ ΑΛΟΓΑ, δεύτερο μέρος της τετραλογίας Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΗΣ ΓΟΝΙΜΟΤΗΤΑΣ (1965-1970).
Γιούκιο Μισίμα: Κιμιτάκε Χιραόκα (1925-1970). Ο σημαντικότερος λογοτέχνης της Ιαπωνίας του εικοστού αιώνα. Δυτικοτραφής, δανδής και αισθητιστής. Θαυμαστής του Όσκαρ Ουάιλντ και ταυτόχρονα υπέρμαχος του Μπουσίντο. Το λογοτεχνικό του ψευδώνυμο προέρχεται από το όνομα του χιονιού και την πόλη Μισίμα, όπου και η καλύτερη θέα της χιονισμένης κορυφής του όρους Φούτζι.
Ο τίτλος: Από το ομώνυμο, αυτοβιογραφικό έργο του.
Η φωτογραφία: Ο συγγραφέας στο σπίτι του, στο Τόκυο (1966).
Η Εταιρία της Ασπίδας: Ο προσωπικός στρατός του Μισίμα. Παραστρατιωτική οργάνωση πανεπιστημιακών φοιτητών γιά την υπεράσπιση του κώδικα ηθικής των Σαμουράι.
8 σχόλια:
Sun,πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση! Δεν γνωρίζω πολλά για τον ιαπωνικό πολιτισμό. Τώρα τελευταία μαθαίνω... Σ' ευχαριστώ για την επαφή με τον Μισίμα. Μορφή!
Καλημερίζω!
Ακόμα παραμένουν ολοζώντανα στη μνήμη μου η σκηνή από το θέατρο ΝΟ που κάνει χαρακίρι και η αναφορά του για τον Ηρωικό Θάνατο σε συνέντευξη του όπου σχολιάζει τον Β'ΠΠ. Εξαίσια προσωπικότητα η οποία βέβαια σταδιακά εξελίχθηκε.
Άτη,
Closer,
Ο Μισίμα είναι γιά λίγους...
"Ένας ποιητής που θα ήταν μαζί και ήρωας ενσαρκώνει έναν απεσταλμένο εξ ουρανού...μόνο που η ποίησή μας δεν είναι αντάξια του μηνύματός του".
Νοβάλις, Η προσδοκία
Ιππότη, έχω ήδη σαλπίσει προσκλητήριο πολέμου κάτω απ' τον πύργο σου. Σε περιμένω.
Σταμάτης
Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ./Σταμάτη:
Ο Νοβάλις γράφει επίσης πως... "ο πόλεμος είναι μια σύρραξη ποιητική κι όσοι μετέχουν σ' αυτόν, ανεξαρτήτως στρατοπέδου, το ίδιο ανεπαισθήτως κρατούν λάβαρο".
ΜΕΓΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΑΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΟΣ
για να αντισταθμίσει το κουσούρι του,το ριξε στην λατρεία του ανδρικού κορμιού,κύριο στοιχείο των γκέι,και σε όποια μιλιταριστικά
Οσο ξένη και αν είναι η γιαπωνέζικη κουλτούρα... το έργο αυτό αν το δει κάποιος με το μυαλό του ανοικτό...νομίζω πως αποτελεί την ΑΠΟΛΥΤΗ ανάλυση της ανθρώπινης ψυχολογίας και κοινωνίας... Εχει μέσα όλα τα συναισθήματα που υπάρχουν και τα χρησιμοποιεί με αριστοτεχνικό τρόπο για να μας υποδείξει ταυτόχρονα το μεγαλείο και τη ματαιότητα υπέρβασης των ορίων...
Κανονικά θα ενέδιδα στον πειρασμό να σχολιάσω την τελευταία παράγραφο της ανάρτησης... όμως...μετά την πλεύση μου στην (πονΔιακή και όχι μόνο) θάλασσα της γονιμότητας... θα περιμένω την ιδανική στιγμή που το τσίπουρο ωσαν σάκε... θα λειτουργήσει καταλυτικά....
Δημοσίευση σχολίου