Στις σύγχρονες Δημοκρατίες η ηγετική ομάδα απαρτίζεται από την πολιτική και οικονομική ελίτ του συστήματος συμπεριλαμβάνοντας εκλεγμένους αντιπροσώπους, κεφαλαιοκράτες χρηματοδότες και τεχνοκράτες εκτελεστές. Σε αυτόν τον τύπο πολιτεύματος η συλλογική υπευθυνότητα των πολιτών παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκλογή και τη διατήρηση της ηγεσίας και συνδέεται άμεσα με την ευμάρεια. Στην οικονομοκρατούμενη κοινωνία όταν οι προϋπολογισμοί είναι πλεονασματικοί και επιτυγχάνονται οι στόχοι, όλοι απολαμβάνουν τα οφέλη της επιτυχίας. Τα κέρδη μεταφράζονται σε κατανάλωση στο χαμηλότερο επίπεδο της κοινωνικής βάσης και σε γιγάντωση του πλουτισμού στα υψηλότερα κλιμάκια της ηγεσίας. Όλοι ευημερούν και οι κυβερνήτες απολαμβάνουν ανάλογες τιμές και σεβασμό.
Τι γίνεται όμως στην περίπτωση της αποτυχίας και ιδιαίτερα στην περίπτωση της οικονομικής καταστροφής όπως συμβαίνει στην κατάσταση που αντιμετωπίζουμε σήμερα στη χώρα μας; Ποιός αναλαμβάνει τότε την ευθύνη; Ποιά είναι η ποινή για τους άρχοντες που απέτυχαν και ποιός θα την επιβάλλει;
Όταν ένα νοσηρό σύστημα οργάνωσης απαξιώνεται, τότε καταρρέουν και οι μορφές της ισχύος του. Δεν υπάρχουν πλέον παροχές ανταμοιβής των υφισταμένων ούτε δυνατότητες καταναγκασμού τους. Στα ιστορικά αδιέξοδα δεν αναγνωρίζεται στην άρχουσα τάξη ούτε η νόμιμη ισχύς ως δικαίωμα λόγω αξιώματος, ούτε η ισχύς αναφοράς ως απόρροια θαυμασμού, ούτε η αυθεντία λόγω εξαιρετικών γνώσεων. Κι όταν κανείς από την ηγεσία δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, τότε το αποτέλεσμα είναι γενικευμένη αναρχία, ατιμωρησία και αποσύνθεση.
Στις ωφελιμιστικές κοινωνίες των εμπόρων και των υπαλλήλων που συνήθως στηρίζονται στη διευκόλυνση, το συμβιβασμό και την κερδοσκοπία, κανείς δεν έχει το θάρρος να κοιτάξει κατάματα την αλήθεια. Το παγωμένο πρόσωπο της Μέδουσας παραμένει στο κέντρο του διεκδικούμενου χώρου, όμως πλέον δεν κατοικούν ήρωες στα περίχωρα και κανείς από μηχανής θεός δεν πρόκειται να δώσει λύση στην τραγωδία.
Ελπίζω πως ο χρόνος παραμένει κυκλικός και στο μεταξύ ασκούμαι στην παθητική αντίσταση, στην περιφρόνηση και την ειρωνία. Λοιδωρώ το σύγχρονο κατεστημένο, συγκρίνοντας το λειψό ηθικό του ανάστημα με τις πάτριες, αριστοκρατικές αξίες του παρελθόντος, όπου οι αληθινοί ηγέτες, άντρες και πολεμιστές αναλάμβαναν την ευθύνη.
Η φωτογραφία: Η Μέδουσα Rondanini, που βρίσκεται στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου. Πιθανά αντίγραφο του γοργονείου, επισήματος της ασπίδας της χρυσελεφάντινης Αθηνάς του Φειδία.
6 σχόλια:
ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΣ!!!ΦΤΑΙΝΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ?ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ?Α,ΞΕΧΑΣΑ ΕΣΥ ΕΙΣΑΙ ΑΣΠΙΛΟΣ Κ ΑΜΟΛΥΝΤΟΣ.ΚΑΝΕΝΑ ΜΕΡΙΔΙΟ ΕΥΘΥΝΗΣ.ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΕΙΣΑΙ?ΕΝΑΣ ΔΕΙΛΟΣ!!!!!ΑΚΟΥΣΕΣ?ΔΕΙΛΟΣ!ΑΚΟΥ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ,ΕΙΡΩΝΕΙΑ.ΞΥΠΝΑ Κ ΑΝΕΛΑΒΕ ΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΣΟΥ ΕΥΘΥΝΕΣ....ΕΣΟ ΕΤΟΙΜΟΣ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΡΘΕΙ Η ΩΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΟΜΙΕΣ ΣΟΥ!ΑΠΟΚΡΙΝΟΥ ΕΝ ΚΑΙΡΩ.
Επιτρέπω ελεύθερη πρόσβαση στα κείμενα και σχολιασμό δίχως λογοκρισία με την ελάχιστη προϋπόθεση να τηρούνται βασικοί κανόνες δεοντολογίας.
Παρ' όλα αυτά δεν θα διαγράψω το παραπάνω ανόητο και υβριστικό σχόλιο για λόγους παραδειγματισμού. Για να θυμόμαστε πως η συνωμοσία των βλακών είναι υπαρκτή και επίκαιρη...
Χμμ... Δεν ξέρω αν οι "βάρβαροι" ταιριάζουν καλύτερα (βλ Τρόικα) αλλά το κάτωθι είναι ότι πρέπει για το μέσο εμπορουπάλληλο μέσα μας :-) ...
"Σαν έξαφνα, ώρα μεσάνυχτ’, ακουσθεί
αόρατος θίασος να περνά
με μουσικές εξαίσιες, με φωνές—
την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου
που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου
που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανωφέλετα θρηνήσεις.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που φεύγει.
Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν
ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου·
μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι,
πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο,
κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ’ όχι
με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα,
ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους,
τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου,
κι αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που χάνεις. "
Και γιατί να αναλάβουν την ευθύνη; Μήπως τους τη ζήτησε κανείς; Δεν νομίζω. Αν ο λαός ήθελε πολιτικούς που να αναλαμβάνουν την ευθύνη, θα φρόντιζε ώστε να μην υπήρχαν αυτοί που υπάρχουν. Θα αναζητούσε ευθύνες από τα πταίσματα, πολύ πριν διαπραχθεί το κακούργημα. Οι πολιτικοί είναι ανεύθυνοι επειδή οι πολίτες είναι ανεύθυνοι. Και μαντεύω πως λέγοντας "Στις ωφελιμιστικές κοινωνίες", εντοπίζεις την πηγή του κακού στον ωφελιμισμό. Νομίζω πως αν ίσχυε αυτό και μόνο, δεν θα υπήρχε πρόβλημα, μιας και είναι προς το όφελος του συνόλου να αναζητεί ευθύνες από αυτούς που οφείλουν να έχουν. Το πρόσκαιρο και προσωπικό όφελος είναι το πρόβλημα. Η τρυφή, ο ατομισμός, η ιδιωτεία. Μετά την γενιά του 40, όλες οι υπόλοιπες προσπάθησαν μόνο να εξαργυρώσουν το παρελθόν και το μέλλον αυτής της χώρας, παρά να το διαφυλάξουν και επενδύσουν.
Οι Συβαρίτες είναι ένα καλό παράδειγμα για την άρχουσα (και όχι μόνο) τάξη μας. Το πεπρωμένο τους, τότε, ίσως καθρεπτίζει το δικό μας σήμερα. Και επίσης το πεπρωμένο της γενιάς του Σοφοκλή, εκείνου του φαντασμένου πλήθους πρωτευουσιάνων που επευφημούσε (και ακόμα επευφημεί) στο θέατρο τα καπρίτσια της Αντιγόνης ενάντια στους νόμους μιας ολάκερης πόλεως. Μέσα σε μια γενιά, η πόλη που νίκησε μια αυτοκρατορία, θα ισοπεδωνόταν απ'άκρου σ'άκρο.
Brothers,
Ό,τι γίνεται σήμερα γινόταν πάντα. Πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν οι μικρόψυχοι (η εκτέλεση του Σωκράτη και η εξορία πολλών ακόμη το μαρτυρά άλλωστε). Πάντα η Ιστορία θα γράφεται από λίγους. Εκτός κι αν βρεθεί μια εμπνευσμένη Ηγεσία που θα αναγκάσει και τους υπόλοιπους να λάβουν μέρος (βλ. Μεταξάς). Σήμερα απλά προβάλλονται τα χειρότερα πρότυπα. Και σήμερα υπάρχουν μεγάλοι και μικρότεροι Ήρωες, πολλές φορές χωρίς να το ξέρουν.
Καλλίμαχε,
Για τους Συβαρίτες συμφωνώ απόλυτα. Για τον λαό της Βασιλεύουσας πριν την άλωση επίσης.
Όσον αφορά στο Σοφοκλή δεν νομίζω ότι ο ίδιος ήθελε να αποθεώσει την στάση της Αντιγόνης. Νομίζω ότι κατέγραψε με έναν υπέροχο τρόπο (πιστεύω ότι συμφωνείς με αυτό) μια άλλη στάση ζωής. Αν κάποιος στήνει το ανάστημά του, τίμια και θαρραλέα, σε όποιο στρατόπεδο κι αν ανήκει, εγώ τον τιμώ.
΄΄Οστις γαρ αυτός φρονείν μόνος δοκεί,η γλώσσαν,ην ουκ άλλος,η ψυχήν έχειν,ούτοι διαιπτυχθέντες ώφθησαν κενοί΄΄(ΣΟΦΟΚΛΗΣ)496-406π.Χ
Δημοσίευση σχολίου