«If we two took the same path, surely one of us would have to slay the other, one fine day»
Σταράτα λόγια, λόγια που δεν λέγονται αψήφιστα, ιδίως όταν αυτοί που τα μοιράζονται είναι οι δυο διασημότεροι ήρωες των ιστοριών Μαγείας και Ξίφους.
Το πρωτόλειο του Έλρικ στα αμερικάνικα κόμικς δεν μπορούσε παρά να είναι επεισοδιακό. Ο τετρακοσιοστός εικοστός όγδοος Μάγος-Αυτοκράτορας του Μελνιμπονέ εμφανίστηκε μέσα σε μιά λάμψη εκτυφλωτικού φωτός στο δεύτερο καρέ της ενδέκατης σελίδας, του δέκατου τέταρτου τεύχους, του εμβληματικού κόμικ της δεκαετίας του ’70, Conan the Barbarian.
Το Conan the Barbarian διένυε την πρώτη του εκδοτική περίοδο. Τα ουδέτερα σενάρια του Roy Thomas είχαν επιτρέψει την σταδιακή ιδιοποίηση του Κιμμέριου από τον Barry Windsor-Smith και τον ρομαντικό εξευγενισμό του με ένα τρόπο που ο ίδιος ο Robert Howard δύσκολα θα επιδοκίμαζε.
Ο Κόναν είχε ήδη το δικό του κοινό και μια σκηνική παρουσία που πλέον αμφιταλαντευόταν ανάμεσα στα βαρβαρικά εξώφυλλα του Frazetta και στην Προραφαηλίτικη κληρονομιά του Smith. Δεν συνέβαινε όμως το ίδιο με τον Έλρικ.
Δημιουργός της αρχικής εικόνας του καταραμένου Μελνιμπόνιου ήταν ο Jim Cawthorn, ο σημαντικότερος συνεργάτης του Michael Moorcock. Όμως αν και η πρώτη εικονογραφημένη εκδοχή του είχε παρουσιαστεί σε ένα στριπ του Philippe Druillet στο άσημο, γαλλικό περιοδικό, Moi Aussi ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, ο αλμπίνος δεν είχε βρεί ακόμη τον ιδανικό του ιμπρεσάριο στην ένατη τέχνη.
Η έκτακτη σύμπραξη των δύο πρωταθλητών οφείλεται στον σεναριογράφο Roy Thomas, ο οποίος ζήτησε από τον Moorcock την ευγενική παρέμβαση του ασπρομάλλη ήρωά του στις περιπέτειες του Κιμμέριου.
Ο Βρετανός συγγραφέας ανταποκρίθηκε, στέλνοντας με τη βοήθεια του Cawthorn, μια ιστορία αρκετά μεγάλη για να δημοσιευτεί σε δύο συνέχειες. Στην πλοκή της μετέφερε την κοσμική σύγκρουση των Αρχόντων του Νόμου και του Χάους από το αχανές Πολυσύμπαν στους αγριότοπους της Υβοριανής εποχής.
Ο Βρετανός συγγραφέας ανταποκρίθηκε, στέλνοντας με τη βοήθεια του Cawthorn, μια ιστορία αρκετά μεγάλη για να δημοσιευτεί σε δύο συνέχειες. Στην πλοκή της μετέφερε την κοσμική σύγκρουση των Αρχόντων του Νόμου και του Χάους από το αχανές Πολυσύμπαν στους αγριότοπους της Υβοριανής εποχής.
Ωστόσο, τo σενάριο των Moorcock και Cawthorn σε προσαρμογή του Thomas ήταν μάλλον συμβατικό και το εικαστικό μέρος, αν εξαιρέσουμε κάποια εντυπωσιακά καρέ, από τις πιo μέτριες δουλειές του Barry Smith. Ο νεαρός, επίσης Βρετανός καλλιτέχνης, προσπάθησε ευσυνείδητα να σχεδιάσει συνδυαστικά τους δυο αντίθετους χαρακτήρες, όμως το τελικό αποτέλεσμα ήταν κατώτερο των προσδοκιών. Αυτό συνέβει εν μέρει γιατί ο Smith αντί να πειραματιστεί στο δικό του ύφος, στήριξε την απεικόνιση του Έλρικ στα εξώφυλλα του Jack Gaughan της πρώτης αμερικανικής έκδοσης των βιβλίων Stormbringer και The Stealer Of Souls που αδικούσαν τον αλμπίνο. Και είναι ίσως ειρωνία της τύχης πως αν και το όνομά του συνδέθηκε με τον Κιμμέριο, ο ίδιος συμμεριζόταν λόγω ιδιοσυγκρασίας περισσότερο τον αγωνιώδη σκεπτικισμό του Έλρικ.
Εν τούτοις, τα δύο τεύχη αποτελούν σημαντικό γεγονός στα χρονικά της fantasy παραφιλολογίας για τους εξής λόγους:
Κατ’ αρχήν, αυτή είναι η μοναδική φορά που ο Κιμμέριος συναντά τον Μελνιμπόνιο στα ίδια τοπία της φανταστικής λογοτεχνίας. Και παρά τις ατέλειες για τις οποίες μεμψιμοιρούμε, η συνάντηση έγινε υπό την επίβλεψη σπουδαίων δημιουργών.
Έπειτα, κατά τη διάρκεια αυτής της ιστορίας ο Barry Smith ανακοίνωσε στη Μάρβελ την πρόθεσή του να εγκαταλείψει το Conan the Barbarian. Απαυδησμένος από τους δεσμευτικούς περιορισμούς της βιομηχανίας των κόμικς, εκτονώνει συμβολικά τη δυσαρέσκειά του υιοθετώντας την πανταχού παρούσα στην αφήγηση, απέχθεια του Κόναν για τους μάγους και τη μαγγανεία. Και ο δισέλιδος επίλογος του δεύτερου τεύχους μοιάζει όχι μόνον σχεδιασμένος αλλά και γραμμένος από τον ίδιο, ως μια τελευταία εξομολόγηση προς τους θιασώτες και θαυμαστές του.
Κατ’ αρχήν, αυτή είναι η μοναδική φορά που ο Κιμμέριος συναντά τον Μελνιμπόνιο στα ίδια τοπία της φανταστικής λογοτεχνίας. Και παρά τις ατέλειες για τις οποίες μεμψιμοιρούμε, η συνάντηση έγινε υπό την επίβλεψη σπουδαίων δημιουργών.
Έπειτα, κατά τη διάρκεια αυτής της ιστορίας ο Barry Smith ανακοίνωσε στη Μάρβελ την πρόθεσή του να εγκαταλείψει το Conan the Barbarian. Απαυδησμένος από τους δεσμευτικούς περιορισμούς της βιομηχανίας των κόμικς, εκτονώνει συμβολικά τη δυσαρέσκειά του υιοθετώντας την πανταχού παρούσα στην αφήγηση, απέχθεια του Κόναν για τους μάγους και τη μαγγανεία. Και ο δισέλιδος επίλογος του δεύτερου τεύχους μοιάζει όχι μόνον σχεδιασμένος αλλά και γραμμένος από τον ίδιο, ως μια τελευταία εξομολόγηση προς τους θιασώτες και θαυμαστές του.
Ο Smith θα επέστρεφε λίγο αργότερα για να ολοκληρώσει τον κύκλο του με μερικές ακόμη, εξαιρετικές ιστορίες, όμως αυτή ήταν η αποφασιστική καμπή στην καριέρα του πριν αποχωρήσει οριστικά.
Όσοι είναι μυημένοι στα σπαθιά και τη μαγεία, χαίρονται το αίμα και τη σφαγή με την ίδια προδιάθεση που απολαμβάνουν τις αλληγορίες και τα σύμβολα. Και μέσα στη γιορτή οφείλουν να μπορούν να διακρίνουν την κατάλληλη στιγμή που πρέπει να σηκώσουν το ποτήρι σε μια τελευταία πρόποση. Για την τέχνη και τη φαντασία, για το παρελθόν και το μέλλον.
Στο τελευταίο, ολοσέλιδο καρέ και αφού υπογράψει στο πλακόστρωτο, ο Conan Windsor-Smith, έφιππος κάτω από έναν συννεφιασμένο ουρανό στρέφει το βλέμμα προς τους αναγνώστες και με τον τρόπο του, τους αποχαιρετά:
«I’ll drink a toast, to both the living and the dead… …in the first tavern I find. ...Farewell»
Η αφορμή για το κείμενο: Η χρονική σύμπτωση του πρόσφατου κόμικ του Έλρικ (The Balance Lost, free comic book day edition Νo 0 / Μάιος 2011 και Νo 1 / Ιούλιος 2011) με την κινηματογραφική επιστροφή του Κιμμέριου.
Oι εικόνες: Το τελευταίο καρέ της 13ης σελίδας του τεύχους 14, τα εξώφυλλα των δυο τευχών και η περίφημη, τελευταία σελίδα του τεύχους 15.
Τα τεύχη: Conan the Barbarian Νο 14 (A SWORD CALLED STORMBRINGER!) και Νο 15 (THE GREEN EMPRESS OF MELNIBONE). Κυκλοφόρησαν αντίστοιχα τον Μάρτιο και τον Μάιο του 1972.
12 σχόλια:
«I’ll drink a toast, to both the living and the dead… …in the first tavern I find. ...Farewell»
O καλύτερος επίλογος!
(για πολλά)
"Αποκαλώ τον εαυτό μου νεορομαντικό και μου αρέσει", Β.W.Smith
Χαίρε Ιππότη!
Ειχα ακουσει καποτε οτι σε καποιο τευχος του Κοναν, εμφανιζεται ο Μεγας Αλεξανδρος(!!??), ισχυει κατι τετοιο? Αν ναι, αξιζε τον κοπο? Θα μπορουσες να κανεις μια αντιστοιχη παρουσιαση?
ΖΗΤΩ Ο ΚΟΝΑΝ!...
...ΚΑΙ ΨΟΦΟΣ ΚΑΚΟΣ ΣΤΟΝ ΕΛΡΙΚ!
Ωραίο κείμενο. Θυμάμαι και το παλιό Riddle of steel στο MH. Ο Κόναν του Smith ήταν εξαιρετικός. Από τις απεικονίσεις του Elric, στο υψηλότερο σημείο τοποθετώ τους πίνακες του M. Whelan. Τους τελευταίους μήνες προσεγγίζω έναν άλλο μεγάλο ήρωα της επικής φαντασίας, τον Kane του Κ. Ε. Wagner. Θα ήθελα την άποψη σου γι' αυτόν. Hail!
ΥΓ) Πράγματι υπάρχει κάποιο παλιό τέυχος του Conan the barbarian στο οποίο γίνεται αναφορά στον Αλέξανδρο τον Μέγα και ο Κιμμέριος μπλέκεται σε περιπέτειες σε κάποιο φανταστικό ελληνιστικό βασίλειο. Δυστυχώς δεν θυμάμαι περισσότερες λεπτομέρειες.
ΚΙΜΜΕΡΙΟΣ
Pegasus:
Ένας καλός επίλογος μπορεί να προμηνύει έναν σπουδαίο πρόλογο... στον επόμενο κύκλο...
Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ.:
Όμως, εμείς είμαστε ρομαντικοί όσο και κλασικιστές... Hail!
Ανώνυμε:
Μάλλον αναφέρεσαι στα αδιάφορα τεύχη 79 και 80 του Conan the Barbarian. Ανάξια λόγου...
Grimkrieg:
Δεν θα συμφωνήσω. Τόσα χρόνια κι ακόμη με προβληματίζει ο Γρίφος του Ατσαλιού...
Κιμμέριε:
Ο Κέιν είναι ο τρίτος μεγάλος Πρόμαχος της Ηρωικής Φαντασίας... Hail!
Κάποτε αν θυμάμαι καλά είχες γράψει ότι ο Άραγκορν είναι ο πιο ολοκληρωμένος ήρωας της Ηρωικής Λογοτεχνίας. Όμως νομίζω και εγώ πως ο Kane χρίζει ιδιαίτερης αναφοράς....
Το ωραίο είναι ότι η διαδικτυακή αναβίωση του ενδιαφέροντος προς τον Kane οφείλεται σε έναν....Κιμμέριο!!!
GUARDIAN LORD
Όσο κοινότυπο κι αν ακούγεται, "το Σπαθί είναι η Ψυχή του Πολεμιστή"...και τώρα κάνε μια σύγκριση των σπαθιών των δύο αυτών προσώπων της Επικής φανταστικής λογοτεχνίας (για να μην πιάσουμε και τους δημιουργούς τους).
Όξω Έλρικ!
Guardian Lord:
Για την ακρίβεια, κάποτε είχα γράψει πως "Ο Ελέσαρ είναι ο πιό ολοκληρωμένος χαρακτήρας ήρωα που έχω συναντήσει όλα αυτά τα χρόνια που διαβάζω ηρωική φαντασία. Διαφορετικός τόσο από τον Conan του Howard όσο και απο τον Elric του Moorcock..."
Ο πρώτος μεγάλος Βασιλιάς της Τέταρτης Εποχής της Μέσης Γης δεν συγκρίνεται μαζί τους κυρίως γιατί δεν κατάγεται από το ίδιο αρχέτυπο.
Αντιθέτως, ο Kane του K.E.Wagner έχει πολλά κοινά σημεία και με τους δυο πρωταθλητές...
Grimkrieg:
Ως ζηλωτής της πίστης των Θεών της Τάξης κατανοώ την απέχθειά σου για τον χαοτικό αλμπίνο (και τον αναρχικό δημιουργό του). Όμως... ο Έλρικ έχει άλλου είδους ποιότητες...
Σημειώνω πως στη συγκεκριμένη ιστορία, ο Κόναν μάχεται με μαγεμένο σπαθί και γιαυτό το πετάει στα τελευταία καρέ...
Νομίζω πως βλέπω ένα κομμάτι γαλανού ουρανού μέσα από τα σύννεφα, εκεί προς τον Νότο.
For every one-hundred men in battle;
Eighty should never be there;
Ten are nothing more than targets;
Nine are good soldiers;
Ah but the one;
One is a Warrior and he will lead the others home.
Hericletus
Καλλίμαχε:
Το βλέπω κι εγώ και χαίρομαι... αν και γνωρίζουμε πως κάτω από τον ουρανό, συννεφιασμένο ή γαλανό "όλα τα κυβερνά ο Κεραυνός"...
Eddie 21:
Ενδιαφέρουσα άποψη... αν και δεν περιλαμβάνεται στα αυθεντικά αποσπάσματα του Ηράκλειτου...
Δημοσίευση σχολίου