«Ξύπνα, Ηρακλή, πριν σου κλέψουν
το ρόπαλο! Μας κλέβετε τα όπλα μας και μας αφήνετε με την εντύπωση πως ήταν
αλουμινόχαρτο. Όχι, ήτανε σίδερο πριν γίνουν αλουμινόχαρτο. Στα παλιά τα χρόνια
το χιτώνιο του στρατιώτη το ’φτιαχνε ο σιδεράς· τώρα το φτιάχνει
η μοδίστρα.»
Ο Λοχαγός Αδόλφος
Λάσσεν στοχάζεται το τέλος των ηρώων, προσπαθώντας να μας προειδοποιήσει για
την επερχόμενη ερήμωση του νεώτερου κόσμου. Κι εμείς προσβλέπουμε στην αυθεντία
του, γιατί είναι ο τελευταίος γνήσιος εκπρόσωπος της υπερβατικής ηθικής της Πατριαρχίας.
Στο πρόσωπό του συγκεντρώνει όλες τις ιδιότητες που εκπορεύονται από τον πνευματικό
Ήλιο: στρατιώτης και διανοούμενος, άθεος και ορθολογιστής, επιστήμονας και φιλόσοφος.
Αντιθέτως, στη
σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού και σε πλήρη αντιδιαστολή προς την ανώτερη φύση
του Λοχαγού, οι γυναίκες στο οικογενειακό του περιβάλλον ενσαρκώνουν τις χαμερπείς
δυνάμεις της δεισιδαιμονίας, της θρησκοληψίας, του παραλόγου.
Στο θεατρικό του έργο «Ο Πατέρας», ο Στρίντμπεργκ καταφέρνει μέσα στις περιορισμένες διαστάσεις ενός δωματίου, να ψυχογραφήσει με μαεστρία την αρχετυπική σύγκρουση των φύλων. Καταγράφει τα γεγονότα, αποκαλύπτει τους βασικούς κανόνες και προαναγγέλλει το τέλος μιας εποχής. Γιατί πράγματι, η γενιά μας διανύει τις τελευταίες ημέρες της πατριαρχικής ηθικής. Οι τεχνολογικές και οικονομικές αλλαγές στις δυτικές κοινωνίες όχι μόνον έχουν αποκαθηλώσει τα πατρώα είδωλα, αλλά υποσκάπτουν ακόμη και τις βασικές ανθρωπολογικές διαφορές των δύο φύλων: η ρητή εφαρμογή της ισότητας προϋποθέτει τον ευνουχισμό!
Μια δραματική
ιστορία εκτυλίσσεται στο σπίτι της οικογένειας του Λοχαγού, στη σκιά μιας κρυφά
εγκατεστημένης γυναικοκρατίας, που πηγάζει απευθείας από τα βάθη της απωθημένης
μητριαρχίας. Οι χθόνιες θεότητες του σκότους και της σελήνης παραμονεύουν και συνομωτούν
εναντίον του Αδόλφου Λάσσεν, καθοδηγώντας την αυταρχική του σύζυγο
Λάουρα. Αφορμή για την τελική αναμέτρηση αποτελεί το κρίσιμο θέμα της ανατροφής
της κόρης τους Βέρθας. Ο Λοχαγός
πιστεύει πως η μεταθανάτια ζωή μπορεί να συνεχιστεί μονάχα στα γονίδια που
κληρονομούνται κι επιθυμεί στην
κόρη του να μεταβιβάσει την ψυχή του. Στην αριστοκρατική αυτή προσδοκία του, θα
βρεί αντιμέτωπη τη θηλυκή μνησικακία.
Η ύπουλη Λάουρα καλλιεργεί έντεχνα αμφιβολίες στον Λοχαγό πως ίσως να μην είναι αυτός ο φυσικός πατέρας του παιδιού κι έτσι, έμμεσα, καταστρέφει την θεμελιώδη εμπιστοσύνη του στο μέλλον, που εδράζεται στη βιολογική συνέχεια των απογόνων. Με μεθοδικά ψέματα, η Λάουρα και οι
υπόλοιπες γυναίκες του σπιτιού του, τον υπονομεύουν κοινωνικά και ψυχολογικά
και σταδιακά τον οδηγούν στην απόγνωση και την παραφροσύνη...
Λίγο πριν πεθάνει από συμφόρηση,
ο ευγενής Λοχαγός ζητά να τον τυλίξουν με το στρατιωτικό του χιτώνιο και κραυγάζει:
«Ο Θεός του πολέμου τότε! Ή η θεά, στην εποχή μας!». Πικρή αλήθεια, που όχι
μόνον ερμηνεύει την πολιτιστική παρακμή του σύγχρονου κόσμου αλλά και οριοθετεί
την απόσταση ανάμεσα στα δύο φύλα. Τουλάχιστον την συγκεκριμένη απόσταση, που
χωρίζει τη μοδίστρα από τον σιδερά...
Ο Πατέρας: Fadren (1887). Τραγωδία σε τρείς πράξεις του Σουηδού
συγγραφέα August Strindberg.
Μετάφραση του Α. Μαραγκού.
Ο πίνακας: Der Wanderer über dem Nebelmeer
(1817-1818). Ελαιογραφία σε καμβά, του Γερμανού, ρομαντικού ζωγράφου
Caspar
David Friedrich.
Η εισαγωγή: Λόγια του Λοχαγού
Αδόλφου Λάσσεν από την έβδομη Σκηνή της τρίτης Πράξης.
Σημειολογική παρατήρηση: Οι γυναίκες του σπιτιού έχουν πιστό
σύμμαχο στο υπονομευτικό έργο τους, τον εκπρόσωπο της χριστιανικής εκκλησίας. Ο
θεατρικός χαρακτήρας του Πάστορα, μάλλον συμβολικά, τυγχάνει αδερφός της συζύγου του Λοχαγού...
6 σχόλια:
Καλή και ενδιαφέρουσα χρονιά Ιππότη.
Ας κρατήσουμε τη φλόγα αναμμένη και τις λεπίδες κοφτερές.
Χρόνια πολλά σε όλους τους αδελφούς του Σπαθιού.
Ok...another book is arriving on my desk :)
καλή χρονιά!!
Gott nytt år Riddare!
Κρομ
Εξαίσιο το κείμενο και η περιγραφή της απόστασης που χωρίζει 'τη μοδίστρα από τον σιδερά'. Ο Ευριπίδης είναι εξίσου αποκαλυπτικός και συγκλονιστικός στις «Βάκχες»:
«Οι λόγχες των άντρων δεν τις ματώναν,
μα αυτές, ρίχνοντας θύρσους, τους λάβωναν,
κι απάνω στη φευγάλα τους βαρούσαν
στις πλάτες, ναι! Τους άντρες οι γυναίκες•
κάποιος θεός τους έδινε ένα χέρι!
Κατόπι, όθε κινήσανε γύρισαν,
στις βρύσες που ο θεός τους είχε ανοίξει.
Νίφτηκαν από το αίμα, και τις στάλες
στα μαγουλά τους γλείφανε τα φίδια.»
Όπως και ο Απόλλωνας στις «Ευμενίδες» του Αισχύλου: «∆εν είναι όπως λεν' ότι η µάνα γεννάει. Μόνο τροφός του σπόρου είναι. Ο σπορέας γεννάει. Η µάνα τον φιλεύει µόνο.»
(περισσότερα: http://septirion.blogspot.gr/2014/08/blog-post.html)
Ενδιαφέρουσες οι ιδιότητες του πνευματικού Ήλιου και της σκοτεινής πλευράς του φεγγαριού που παρουσιάζεις. Υπάρχει σχέση με το δίπολο «ρομαντισμός-ορθολογισμός» και ποια η θέση σου όσον αφορά αυτό;
Θα μείνουν ζωντανές των ανδρών οι φλόγες και οι λεπίδες τους κοφτερές και τη χρονιά αυτοί. Οι καιροί αλλάζουν, εμείς παραμένουμε πιστοί. Και συνεχίζουμε.....hail to war flag of the sun!!!
Όπως γνωρίζουν οι λιγοστοί αναγνώστες του ιστολογίου, η WAR FLAG είναι ένα από τα τελευταία ηλιακά οχυρά αντίστασης στον παρακμιακό, σύγχρονο κόσμο.
Απέναντι στους τιποτένιους "παραγωγούς", "εμπόρους", "καταναλωτές", είμαστε, ταυτόχρονα, "Ρομαντικοί", "Κλασσικιστές", "Ορθολογιστές"...
SOL INVICTUS!
Δημοσίευση σχολίου